Translate

четвъртък, април 17, 2014

Козуначени кифлички


     Когато бях малка обичах да гледам как бабите ми месят и точат. Имаше нещо успокояващо в ритмичните им движения. Някакъв транс, в който се потапяха и който ме омагьосваше. И аз, преди известно време, открих за себе тази магия - месенето ми е като терапия, нещото което ме откъсва от действителността. А тя, каквото и да си говорим, понякога тежи.  
     Козуначени кифлички искам да направя отдавна, защото за козунак не ми достига самочувствие и опит. Знам, че това тесто е махнато и не бих се захванала с него току- така. Когато си купя хлепопекарна няма да му мисля. Засега кифлички и то на ръка. 

   Рецептата взех от уютния блог на ЛЕТИ, заедно с нейното насърчение и съвети. Ще копирам директно от нея и продуктите и описание на процеса.Ще пропусна частта за тестото в хлебопекарна, защото моят опит не е такъв. На Лети и благодаря от сърце.    
                            Продукти    :                                         
           250 мл мляко    
3 яйца    

      120 гр. захар,
       80 гр. масло
                             4-5 с.л. олио (или зехтин)
                          1 ампула ванилова есенция
         ½ равна ч.л. сол
              ½ кубчеВ прясна мая
                 около 700 гр. брашно

           
 За пълнеж на кифличките може да използвате конфитюр, сладко, течен шоколад или локум. За мазане и поръсване отгоре 1 яйце + 1с.л. вода, разбито с вилица
кристална захар за поръсване 

    Пресейте брашното два пъти, прибавете солта. Размийте в купичка маята с малко от топлото прясното мляко (то трябва да е топло, но не горещо, горе долу с телесна температура), докато се получи кашичка. Прибавете 1с.л. от брашното и 1 с.л. от захарта, разбъркайте и оставете за 10-15 минути, маята да "шупне".
   Загрейте прясното мляко, изсипете захарта  в него и бъркайте докато захарта се разтвори. Оставете млякото да се охлади до телесна температура, трябва да е топло, но не горещо.
   Направете кладенче в средата на пресятото брашно, изсипете шупналата мая, солта, разбитите с вилица яйца, ванилията, топлото мляко с разтопената в него захар. Замесете меко тесто. След това продължете да месите, като прибавяте малко по малко, разтопеното масло, смесено с олиото (или зехтина). Месете тестото продължително, докато  започне да образува шупли. Сложете в купа, покрийте с фолио за свежо съхранение и оставете да втаса, докато удвои обема си.
    Втасалото тесто се разделя на три топки. Всяка топка се разточва на кръг, от който подобно на торта се отрязват триъгълни парчета. Работете върху намазнен плот, за да не залепва тестото. В широката част на всяко триъгълно парче се слага от избраната плънка - може да е конфитюр или пък течен шоколад, а може и парченце локум. Завива се като кифличка. Кифличките се подреждат в тава на разстояние една от друга, оставят се на топло да втасат втори път, мажат се с разбитото с 1 с.л. вода яйце поръсват се с кристална захар и се пекат в предварително загрята до 180 градуса фурна, докато станат златисто кафяви.
   Можете и да не пълните кифличките, а просто от топката да скъсате по-малки топчета, да направите фитили и да ги сплетете на "възелчета", намазвате ги с разбитото яйце, поръсвате с кристалната захар и печете. Аз импровизирах и с други поръски, но със захар си е класика. Вътре сложих шоколад и то на парчета. 
     Можеше и по-добре, но първия път избързах с втасването на тестото от нетърпение, а втория път, когато пак трябваше да втасат, само че като кифлички, ми дойде гостенка и ща не ща пак избързах. Освен това в търсене на най-топло място, разхождах тавите из жилището, а капризното козуначено тесто не обича такива температурни маймунджулуци.
    Като за първи опит бива. Сега мисля да си купя хлебопекарна, а месенето на тесто на ръка ще го оставя само за случаи, когато ми се иска магия или терапия. Или и двете.
    Весели Празници !





13 коментара:

  1. Страшни са станали ! Време ти е да пробваш козунак/хич не се съмнявам, че си готова!/:)

    ОтговорИзтриване
  2. Браво на теб,Кайти!Кифличките ти са перфектни на вид,а за вкуса им не се съмнявам!

    ОтговорИзтриване
  3. Благадаря момичета ! И двете сте майсторки в тестата, комплиментите ви много ме радват, но гледам да не забравям и поуките от предния ми пост :-D

    ОтговорИзтриване
  4. Браво, Кайти, страхотни кифлички! Много ми се приядоха, но не смея да се пробвам с казуначено тесто, още съм на Вие с месенето на тесто. Пък и още не ми е минало от провала с новогодишната пита... Ще си купя нещо готово, около нас има много пекарни, само дето опашките са като през соц-а, километрични! Хубави празници и почивни дни пожелавам!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря Гуен ! Не е трудно, само трябва да започнеш веднъж :-) Весели празници и на теб !

      Изтриване
    2. Престраших сеее! Току що извадих първите два козунака, някакъв микс между плетен масур и кекс, но ухае страхотно и е на вкус съм го докарала добре! Хем пробвах със суха мая, а месенето любезно предоставих на пералнята - да, няма майтап! Този номер го прочетох днес на няколко места и реших, че ще пробвам и аз. Е, получава се - точно за 10 минути имах идеално облъскано тесто, хахаха! http://kaliiscooking.wordpress.com/2011/04/23/kozuna/

      Изтриване
    3. Браво на теб !!! Супер си :)

      Изтриване
  5. С локум и орех вътре са уникални. Да добавя само един нюанс като черна станция :) поднесете ги с купичка заквасена сметана разбита със захар... (пекарната машина се справя с месенето по - добре от мен:-) )

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И мама ги прави с конфитюр и орехи :-) За месенето скромничиш - кулебяка те опровергава :-)

      Изтриване
  6. Кайти, чудесни са станали! Много се радвам!
    Сигурна съм, че козунаците също няма да ти се опрат :-)
    Сърдечни поздрави и пожелания за благословен дом!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, беше лесно с твоите напътствия :) Най-добри пожелания и на теб !

      Изтриване
  7. Биват и отгоре! Много пуФкави изглеждат.Тази година направих една-две тави, но сама не си ги одобрих.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Нали, фацата я имат, за вкуса - на доверие :)))

      Изтриване

Зарадвайте ни с коментари!