Translate

понеделник, септември 29, 2014

Дроб сарма

 

         Тази публикация е плод на грешка. Реших да извадя от фризера едни чревца от блеещо за супа, пък след размразяването се оказа, че съм извадила булото за дроб сарма - ей го онова, препеченото, от горната снимка, което съм посгънала, за да се види същинската част. Айде после извадих и агнешкия комплект (бял, черен дроб и сърце) и по никое есенно време сготвих. Знам, че има много не ядящи агнешко съпруги, на които мъжете им с влажни очи и тръпнещи сърца чакат половинките да се смилят и да им сготвят любими агнешки манджи (леко преувеличих :) и затова ще кажа :
     - Момичета (вие знаете кои сте), отблагодарете се на половинките си за добрините, които са ви направили и им сгответе.
А аз тъй и тъй правих дроб сарма, да покажа и моят вариант. Един комплект сварявате до готовност със сол и подправки. Около 40 минути. Бульона го заделяте, ще ви трябва за ориза. Внимавате черния дроб да не се превари и съсухри. Цялото количество бульон което ще добавяте (аз на части) е в съотношение 3 или 4:1 в полза на течността, аз избирам 4, защото после дроб сърмата винаги леко изсъхва.
Нарязвате на дребно - ето така:
След това задушавате лук и чесън в 2-3 с.л. олио. Добавяте ориза, който при мен беше 2 големи ч.ч (става много дроб сарма, така че вие намалявайте количеството му) и за кратко го минавате през огъня. Слагате обилно джоджен, чер пипер и наливате от бульона. Добавяте  нарязаните дреболии и оставяте така за известно време, колкото да поемат ароматите на слаб огън.
След 10-15 минути изсипвате в тавичка. Аз имах було, което сложих въпреки, че не го ям. Ако трябва да съм точна, ще кажа, че според някои източници, дроб сарма няма заливка. Би трябвало в булото да се завият отделни големи сарми с дробеното вътре и да се запекат. От там идва и името. Вероятно заливката е някаква модификация по подобие на мусаката примерно, но това си е вкус и предпочитания - ако ви харесва, направете (по- долу и рецепта). Аз булото го махам без да го и опитам, но то си има своето значение - покрива добре дробеното при печене и го омазнява. Не жалете и мазнината, оризът си я иска, ако в дреболиите няма. Дроб сарма се поднася добре стоплена, с кисело мляко. За тези, които обичат заливка, ето моята рецепта за пухкава заливка - 3 яйца се разбиват с една кофичка кисело мляко. Добавят се 3 с.л. брашно и пак се разбърква, а непосредствено преди да я сложим върху дробеното, добавяме 1 ч.л (непълна) сода за хляб. 
Днес с ужас чух някакви новини за идващ сняг след има-няма 2 седмици, затова бързам да ви пожелая хубави есенни дни. Който не иска дроб сарма, да заповяда на сладкиш с карамелизирани ябълки. Декоративните тикви са от есенния реквизит и не стават за ядене :)

7 коментара:

  1. Без да се обиждаш, но предпочитам дроб сърмата, пред сладкиша! :)))
    Аз заливка правя, ако нямам було, за да се запази отдолу сочно. Ако имам було, слагам по парченце в черпак, отгоре плънката и обръщам в тавичката. Като се препече булото става хрупкаво и много вкусно.
    Поздрави и приятен следобяд!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Хич не се обиждам Тили :) И аз като теб за сладкиша. Абсолютно си права- и заливка и було са с цел да пазят сочен ориза с дреболиите отдолу. Аз знам, че най-оригиналната рецепта е на индивидуални сърми, но номера с черпака сега го научавам. Хитро ;-) и благодаря !!

      Изтриване
  2. Каква вкусна грешка само!Как обичам дроб сърма, не е истина:) Разкошна е станала!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря Траянче . Да не питам със или без заливка :)

      Изтриване
  3. Тъй, тъй... Мила ми приятелко, приемам съвета ти да сготвя на мъжа си, като уточняваме, че говорим за дреболии и тях подобни, обаче имаме проблем - няма продукти, де ги тия агнета по софийските магазини, де ги тия карантии и прочие благини??? Вчера продавачката в месарницата с презрение ме изгледа и ми каза да дойда по Великден, ако толкоз ми се е прияло дроб сърма.... Ще се разтърся още, но няма да съм особено упорита. Айде, черпи един сладкиш, то се е видяло, че дроб сърмата не е за мен! :)

    ОтговорИзтриване
  4. Еее, измъкна ми се :) И аз пазех булото за около Великден, но грешкатаааа ..... :) Но винаги мога да ти донеса някакво агнешко месце, ако много имаш желание да сготвиш :-Р

    ОтговорИзтриване
  5. Ех, Гуени, душевадка такава. Как можа такива снимки сега, пък и по обедно време да ги засека...Мноого ми е любима, от най-рядко готвените любимости. У нас само аз я обичам, но това е една трудна любов ...

    ОтговорИзтриване

Зарадвайте ни с коментари!